danmark jylland vendsyssel bilsemester skagen ribe resplan hans tausen ribe domkyrka domkyrke staty

danmark jylland vendsyssel bilsemester skagen ribe resplan sanddyner Bøvlingbjerg

Danmark Juni 2017

Vi har längtat så. Äntligen skulle vår nostalgiresa till Danmark bli av. Jag skulle få via dottern de platser hon besökt som riktigt liten. Jag skulle också få visa maken de platser där jag tillbringade en stor del av min uppväxt. Minst en resa till Danmark per år, ingick alltid i familjens resplaner.

Torsdag

Vi flög till Billund och landade där sent på kvällen. Eftersom dottern numera är för stor för Legoland, så styrde vi direkt norrut med vår hyrbil. Vår sena ankomst gjorde att vi behövde någonstans nära att sova. Vi sov på Hotell Gudenå i Tørring som bara låg en halvtimme bort från Billunds flygplats. Ett litet familjehotell med helt OK rum och trevlig frukost. Hotellet ligger dock nära stora vägen, så får du ett rum vänt mot den, är det inte lämpligt att sova med öppet fönster.

Fredag

Vi hade sovit bra och fick en bra frukost, så kunde fortsätta norrut med Skagen som mål. Tyvärr hade vi otur med vädret och det både regnade och blåste rejält.  Den första delen var mer eller mindre en transportsträcka efter motorvägen förbi Århus och Ålborg, tills vi kom till Frederikshavn och ”mina” platser. Vi körde av stora vägen för att försöka lokalisera den gamla sommarstugan på Brattenstrand som vi brukade gästa. Då området byggdes var det platt och öppen mark. Numera hade granhäckarna växt sig höga och istället för ett stugområde möttes man av en skog och kunde bakom granarna skymta stugor. Området kändes inte alls så exotiskt och lockande numera, då varje hus kändes ligga mörkt och dolt bakom de höga träden.

danmark jylland vendsyssel bilsemester skagen ribe regn

Vår ambition var att åka ut på Grenen, dvs spetsen längst ut på toppen av Jylland, men vädret kändes inte alls lämpligt för det. Vi vände därför tillbaka till Skagen och besökte Skagenmuseet. Jag fullkomligt älskar målningarna som gjordes av de s.k. Skagenmålarna. P.S. Krøyer, Marie Krøyer, Mikael Ancher. Det är fantastiska målningar som förmedlar den speciella känsla och det ljus som du upplever i Skagen. Personerna i bilderna är levande och uttrycksfulla och det känns nästan som att de stod där i levande livet och bara väntar på att få starta ett samtal. Samtidigt som det finns tragiska målningar som visar tragiken då en sjöman drunknat. Jag kan sitta i den stora salen i muséet, omgiven av de största målningarna och bara njuta.

Inte heller den Tillsandade Kirken lockade. Vi körde till parkeringen men då vi insåg att det var ca 1 km att promenera i regn och blåst vände vi tillbaka.

Sov på Sjömandshemmet i Frederikshavn som var en glad överraskning. Bra läge i staden, parkering på baksidan, fint rum mot en lugn gata som gjorde att vi sov gott samt bra frukost. Väldigt prisvärt hotell. Frederikshavn en fredagkväll bjöd inte på mycket folkliv utan det var rätt tomt på gågatan, då vi letade oss någonstans att äta middag.

Detta var också Midsommarafton, men det märkte vi inget av. I Danmark firar man Sankt Hans aften genom att tända eldar, men inte heller det märkte vi något av.

Lördag

Idag sken solen och vi bestämde oss för att göra ett nytt försök med Grenen och åkte upp mot Skagen igen.

Vi stannade på vägen dit på en parkeringsplats på väg upp mot Skagen för att kliva över klitterna och hamna nere på stranden. De vackra långa underbara sandstränderna. Hade jag kunnat grävt ner mig i en grop och legat och njutit av solen, så hade jag gjort det, men vi åkte vidare istället efter strandbesöket.

danmark jylland vendsyssel bilsemester skagen ribe resplan snaddyenr klitter

Det är ca 1 km promenad från parkeringen vid Grenen till spetsen längst ut. Det går en transport som kallas för Sandormen, om man vill vänta in dessa avgångstider. Vi bestämde oss för att promenera dit ut. Det blåste rejält, som alltid ute på Grenen, men solen sken och det var helt underbart. Jag älskar verkligen den danska luften som är frisk av blåsten och som luktar svagt av hav. Jag grävde ner mig där i en grop och låg och solade en stund medan maken och dotter gick ända längst ut på spetsen och såg på det storslagna skådespelet där hav möter hav, dvs Skagerrak möter Kattegatt. Till och med en säl låg på stranden och lät sig fotograferas. Åker du till Vendsyssel (norra Jylland) så är Grenen och Skagen något du absolut inte får missa.

danmark jylland vendsyssel bilsemester skagen ribe resplan grenen havet

Vår färd fortsatte sedan efter norra kusten och jag känner att vi nog borde ha stannat till vid Örn-reservatet, men just då kände vi oss rätt nöjd på upplevelser. Det finns så mycket att besöka på denna del av Jylland. Annat som vi funderade på var Råbjerg Mile, men inte hann med. Vi stannade i Hirtshals för att äta vår på Super Brugsen inköpta lunch. Tanken var att besöka Oceanarium/Nordsjömuseet, så vi körde dit, hittade bänkar framför byggnaden och åt vår medhavda lunch i blåsten. Det gällde att hålla i allt, så att det inte försvann med blåsten. Då vi väl kom till entrén så ångrade vi oss. Jag hade nog velat komma in i hallen i alla fall, så vi fått en uppfattning om vad som väntade oss. Vi var rätt less på blåst, så körde vidare mot Løkken.

I Løkken sov vi på Kallehaave Badhotell. Det är svårt sådana här gånger tycker jag att skriva negativa saker om ett hotell, där jag ser hur hårt ägarna jobbar för att hålla det igång. Då vi kom in så förflyttades vi direkt 100 år tillbaka i tiden. Tyvärr så var hela hotellet väldigt slitet och byggnaderna i stora behov av renoveringar. Vi fick ett rum som vette mot klitterna (sanddynerna) vid havet, vilket var trevligt. Däremot så fanns det inget internet eller TV på rummet, vilket jag förväntar mig i denna prisklass. Det står på hemsidan att dessa faciliteter saknades fick jag reda på senare, men jag hade missat det helt. Trodde sådant var självklart idag. Jag hade köpt den sämre standarden om priset varit lågt, men det kostade lika mycket som rummet i Esbjerg, vilket höll en helt annan standard. Dottern klagade över att fjädrarna i extrasängen kändes i ryggen eftersom det inte fanns någon bäddmadrass, men våra sängar var helt OK. Tror faktiskt att avsaknaden av Wi-Fi var det som kändes mest för vår del. Frukosten serverades i en fantastisk matsal i huvudbyggnaden som hade en gammeldags atmosfär utan att vara sunkig och frukosten var också helt OK, så avslutningen kändes bättre än starten.

För middag åkte vi in till Løkkens centrum och hittade där en helt otroligt bra restaurang: Highway 66. Den enda vi hittade på hela resan där vi kände att vi fick valuta för pengarna och god mat. Nästan alla bord var reserverade, vilket ju tyder på att det är ett populärt ställe. Men även i Løkken så var jag förundrad över hur lite turister som rörde sig på gatorna så här under högsäsong. Visst blåste det, så att det inte gick att sitta på uteserveringarna, men i alla fall.

Söndag

Efter bra frukost på Kallehaave Badhotell åkte vi vidare söderut. Vår ambition var att köra så nära vatten som möjligt så vi följde väg 11 ner till Humlum.

Vi hade inga speciella planer utan stannade där vi såg någon intressant. Detta var också den resdag då vi hade längst körsträcka.

danmark jylland vendsyssel bilsemester skagen ribe resplan sanddyner klitter blåst

I Humlum vände vi ut mot Atlantkursen och följde småvägarna. Här fick vi också se det speciella Danmark igen: Det är en helt betagande natur på småvägarna utmed kusten. Kring Ferring var det så vackert med de intensivt gröna fälten och en riktigt knallblå himmel. Fälten böljade i vinden och det gick som vågor över fälten. Lite mjukt kuperat dessutom.

danmark jylland vendsyssel bilsemester skagen ribe resplan sanddyner ferring

Vi stannade till i Ferring bara för att det var så charmigt och genuint. Vi kunde göra ett kort besök i kyrkan, men det blåste så mycket att det inte inbjöd till någon längre promenad i byn. Vi fortsatte istället till Bovbjerg Fyr. Också en vacker plats, men blåsten gjorde även här att vi bara gick ut en kort stund. Blåsten var så kraftig att det nästan var obehagligt och jag som är höjdrädd kände att jag nog kunde blåsa ut över kanten om jag inte passade mig eller höll emot. Men vackert var det.

Efter en dags körning kom vi till slut fram till Esbjerg och Hotell Ansgar. Här fick vi ett riktigt fint rum, där extrasängen till och med hade en egen alkov. Det var skönt att få sova bra den sista natten. Det var lugnt i staden också, så vi sov bra. Frukosten var också den bästa hittills och internet bra, så vi var mer än nöjda.

Måndag

Detta var sista dagen och vårt mål för dagen var ett besök i Ribe: Danmarks äldsta stad. Dessutom står min anfader Hans Tausen staty utanför Ribe domkyrka, så jag och dottern hade en liten släktträff med morfarsfarsfarsfarsfars……farsfar.

Ribe är en helt bedårande by med hus kvar från 1600-talet. Trästommen i husen bågnar, men de används fortfarande. Domkyrkan höll just på att renoveras, så det var inte samma mäktiga intryck som förra gången, men roligt ändå att den underhålls.

danmark jylland vendsyssel bilsemester skagen ribe resplan

Vi hann också med ett besök på Vikingamuséet, vilket också är en fin upplevelse. De har massor med fynd från vikingatiden att visa upp, men har även byggt upp små miljöer som gör vardagslivet i en vikingaby väldigt levande.

Det har varit underbara dagar och så mycket vackert att se på. Vi var trötta allihop på kvällarna efter alla intryck. Tyvärr lär det dröja länge innan vi åker dit igen och då tänker jag inte på det blåsiga vädret utan på att det är så dyrt. Men jag älskar Danmark och hade gärna varit där mer och längre.

Förutsättningar för resan

• Flyg till Billund
  • Hyrbil för att ta oss runt
  • Hotell inklusive frukost som boende alla nätter

Summering

• Jylland bjuder på mer varierad natur än man kan tro: Det finns allt från skogiga rejält kuperade kullar, mjukt böljande jordbrukslandskap till helt platta karga mosslandskap. Oavsett natur, så är det väldigt vacker.
  • Det finns så mycket att se och uppleva på Vendsyssel. Ta dig ordentligt med tid för den delen av Jylland.
  • Turismen på norra Jylland är inte vad den en gång varit. Vi var ju där under högsäsong nu, men ändå så var det tomt på gatorna. Jag upplevde det som att det var få utlänningar där. Visst hörde vi lite andra svenskar, men väldigt få norrmän och tyskar verkade ha hittat dit. Förut var just tyskarna oerhört märkbara. Jag gissar på att den höga prisnivån skrämmer iväg många.
  • Det är ett dyrt land. I princip så var allt märkt med samma pris i danska kronor som det är hemma i svenska kronor. Men med tanke då på att danska kronan är 1,5 gentemot den svenska, så blir saker alltså 50% dyrare. Till en början så försökte vi snåla och leta billigare alternativ, men efter ett tag ger man upp och betalar och ser glad ut.
  • Vill man äta billig mat, så finns det massor med fina ”smørrebrød” att köpa i de större livsmedelsaffärerna till helt OK priser.
  • Det blåser! I familjen brukar vi skoja om att vi aldrig haft bra väder i Danmark, men då åkte vi oftast också under lågsäsong för att få ner kostnaden. Nu var vi där under högsäsong (sista veckan i juni) men ändå var det kallt, regnigt och rejält blåsigt – och då talar vi REJÄLT blåsigt.
  • Jag upplevde en liten sur ton från en del som vi mötte på i affärer.  Självklart så pratade vi också med flera professionellt trevliga människor också, men jag upplevde nog att jag inte brukar bli så ”uppfostrad” som jag blev denna gång, för att jag sa fel eller för att jag gjorde fel. Det är t.ex. inte uppenbart att ett omklädningsrum är upptaget då ingen befinner sig i det, som ett exempel. Danskarna ska vara väldigt måna om sina turister.
  • Våga ta av på småvägarna, men var beredd på att det tar betydligt längre tid. Dock är landskapet så betagande vackert att det är värt varenda extra timme det tar.
  • Många svenska tycker att danska är så svårt att förstå, men jag tycker också att vissa danskar har lika svårt att förstå oss. Du behöver dock bara lägga in ett par danska ord i en mening för att de ska skina upp, bli avslappnade och konversera helt utan problem. Man får mötas på halva vägen. Det innebär dock att du kan lite danska själv, men titta på Dicte, Anna Pihl, Bron eller någon annan dansk serie och du lär dig fort. Danska är ett fascinerande språk, tycker jag själv.

Så här såg vår planering ut innan vi åkte